Μουσικά Παιχνίδια για την εκμάθηση μουσικής θεωρίας

Προσπαθώντας να θυμηθώ τον εαυτό μου σαν μαθήτρια, σκέφτομαι ότι ήταν πάντα ευχάριστο όταν συνδυάζαμε την μάθηση με το παιχνίδι. Έτσι, στο σημερινό άρθρο θα μιλήσουμε για μουσικά παιχνίδια που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο μάθημα της μουσικής και να προσφέρουν επιπλέον διασκέδαση αλλά και γνώσεις στους μαθητές μας.

Θα σας παρουσιάσω τρία υπέροχα μουσικά παιχνίδια, τα οποία προμηθεύτηκα από την υπέροχη συνάδελφο εκπαιδευτικό μουσικής, Θεώνη Μπεντούλη.

Το πρώτο παιχνίδι, είναι το «Μουσικό Φινάλε 1», το οποίο ουσιαστικά αποτελεί ένα μουσικό UNO και είναι ένας διασκεδαστικός τρόπος να διδάξουμε στα παιδιά τις 7 πρώτες νότες της μουσικής. Το συγκεκριμένο παιχνίδι, αποτελείται από 64 πολύχρωμες κάρτες, οι οποίες παρουσιάζουν τις πρώτες νότες που μαθαίνουν τα παιδιά.



Ο σκοπός του παιχνιδιού είναι να αδειάσουμε όλες τις κάρτες από το χέρι μας.  Φυσικά, αυτές οι πολύχρωμες κάρτες μπορούν να αξιοποιηθούν με πάρα πολλούς τρόπους. Ένας από αυτούς είναι το παιχνίδι μνήμης. Βάζουμε συγκεκριμένες κάρτες κλειστές στο πάτωμα και στη συνέχεια ο μαθητής πρέπει να βρει τις όμοιες.



Ανάλογα με το επίπεδο και την ηλικία των μαθητών, ο κάθε δάσκαλος μπορεί να βρει δημιουργικούς τρόπους για να χρησιμοποιήσει αυτό το παιχνίδι.

Το επόμενο παιχνίδι, είναι το «Μουσικό Φινάλε 2», το οποίο λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο αλλά οι κάρτες αυτή τη φορά σχετίζονται με μουσικές αξίες και όχι με νότες.


Ένας ωραίος τρόπος να συνδυαστούν τα δύο παιχνίδια, είναι να δώσουμε στα παιδιά την ευκαιρία να φτιάξουν τη δική τους μουσική σύνθεση, αξιοποιώντας τις πολύχρωμες κάρτες. Αρχικά, λέμε στα παιδιά ότι η μουσική σύνθεση που θα δημιουργήσουνε θα πρέπει να ξεκινάει και να τελειώνει με την νότα ντο (για πιο αρχάριους μαθητές). Στη συνέχεια, έχοντας μπροστά μας τις κάρτες με τις νότες, ο μαθητής διαλέγει στην τύχη μία νότα. Μετά, πρέπει να αντιστοιχήσει αυτή την νότα σε μια συγκεκριμένη μουσική αξία. Έτσι, διαλέγει μία κάρτα από το παιχνίδι με τις μουσικές αξίες.



Με αυτό τον τρόπο, ο μαθητής φτιάχνει μια δική του μουσική σύνθεση με συγκεκριμένα τονικά ύψη και ρυθμικές αξίες. Στη συνέχεια, μπορούμε να παροτρύνουμε τον μαθητή να μεταφέρει την μελωδία του στο πεντάγραμμο και να την εκτελέσει στο μουσικό του όργανο.

Το τρίτο παιχνίδι, το οποίο είναι το αγαπημένο μου, καθώς τα παιδιά το ζητούν συνέχεια, είναι τα «Πιανοπαιχνιδίσματα». Το συγκεκριμένο παιχνίδι είναι υπέροχο για τους αρχάριους μαθητές που διδάσκονται αρμόνιο ή πιάνο, καθώς έχει σαν στόχο την εξοικείωσή τους με την θέση των πλήκτρων.



Όπως είχα αναφέρει και σε προηγούμενο post μου, οι μαθητές δυσκολεύονται αρκετά στο να βρίσκουν εύκολα και γρήγορα τα πλήκτρα που αντιστοιχούν στις νότες. Έτσι, οι δάσκαλοι μουσικής χρειάζεται να εφαρμόζουν διάφορες δημιουργικές ιδέες, ώστε να βοηθήσουν τα παιδιά να εξοικειωθούν με τη θέση των πλήκτρων. Για περισσότερες ιδέες μπορείτε να διαβάσετε το post μου  https://creativemusicbox.blogspot.com/2018/09/blog-post_68.html

Τέλος, αφού μιλάμε για μουσική θεωρία, δεν μπορώ να μην αναφερθώ στο εξαιρετικό βιβλίο «Η μουσικοπολιτεία της κυρίας ΣΟΛεδάρ», το οποίο σε συνδυασμό με τα παιχνίδια μπορεί να δώσει ακόμη περισσότερες γνώσεις στους μικρούς μαθητές. Η μουσική θεωρία παρουσιάζεται μέσω έξυπνων ιστοριών και περιγραφών, που βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν τα θεωρητικά φαινόμενα με έναν παιγνιώδη τρόπο. 



Τα παιδιά μαθαίνουν τις νότες και τις ρυθμικές αξίες με τον πιο ευφάνταστο τρόπο, ενώ τους δίνεται και η ευκαιρία να ζωγραφίσουν!




Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφέρω πόσο σημαντικό είναι να ψάχνουμε συνέχεια για νέους και δημιουργικούς τρόπους διδασκαλίας, που θα προσφέρουν γνώση και χαρά στους μαθητές μας, αλλά θα ανανεώσουν και τα δικά μας σχέδια μαθήματος. Έτσι, η διαδικασία της μάθησης παραμένει πάντα διασκεδαστική και αποτελεσματική!

Το βιβλίο της Θεώνης Μπεντούλη «Η Μουσικοπολιτεία της κυρίας ΣΟΛεδάρ», κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Fagotto books», ενώ τα παιχνίδια που παρουσιάστηκαν μπορείτε να τα βρείτε σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία. Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφθείτε τους παρακάτω συνδέσμους:






0 Σχόλια