Χρωματιστά Πλήκτρα - Μέθοδος εξάσκησης για μικρά παιδιά


Όσοι από εσάς έχετε διδάξει κάποιο μουσικό όργανο σε μικρές ηλικίες, είμαι σίγουρη ότι έχετε μπει στη διαδικασία να βρείτε δημιουργικούς τρόπους, ώστε τα παιδιά να μάθουν εύκολα και (κυρίως!) ευχάριστα να διαβάζουν τις νότες. Στο σημερινό post, θα επικεντρωθούμε σε μια αρκετά διασκεδαστική μέθοδο εξάσκησης στην ανάγνωση και τον εντοπισμό των νοτών στα πλήκτρα. Η μέθοδος αυτή μπορεί να λειτουργήσει εξίσου καλά για μαθήματα πιάνου ή αρμονίου.

Όπως έχω παρατηρήσει, οι αρχάριοι μαθητές δεν δυσκολεύονται σε μεγάλο βαθμό να μάθουν τις ονομασίες και τα σύμβολα των νοτών, αλλά δυσκολεύονται να τις εντοπίσουν πάνω στα πλήκτρα, ιδιαίτερα όταν αρχίζουμε να επεκτεινόμαστε εκτός του πενταγράμμου (βοηθητικές γραμμές). Στην περίπτωση αυτή, το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να θυμίσουμε στα παιδιά τους κανόνες της μουσικής θεωρίας μέσα από το ΠΑΙΧΝΙΔΙ (Αυτή η μαγική λέξη!).

Η διαδικασία είναι απλή. Σημειώνουμε με μαρκαδόρους τις νότες στην παρτιτούρα και στη συνέχεια χρησιμοποιούμε αυτοκόλλητους σελιδοδείκτες ανάλογων χρωμάτων για να αντιστοιχίσουμε τις νότες με τα πλήκτρα.


Σας προτείνω έναν τρόπο αντιστοίχισης των νοτών με τα χρώματα (Αν έχετε ασχοληθεί με Boomwhackers θα δείτε ότι η αντιστοιχία χρώματος – νότας είναι ίδια). Φυσικά, ο κάθε ένας μπορεί να επιλέξει τα δικά του χρώματα ή να αφήσει τα παιδιά να επιλέξουν. Παρ ‘ όλα αυτά, είναι σημαντικό κάθε νότα να έχει ένα δικό της χρώμα, το οποίο θα είναι σταθερό. Έτσι, λοιπόν, έχοντας μπροστά μας την παρτιτούρα ενός καινούριου μουσικού έργου μπορούμε να αρχίσουμε να συζητάμε με το παιδί ποιά είναι η πιο ψηλή και ποιά η πιο χαμηλή νότα που εντοπίζουμε μέσα στο έργο. Έτσι οριοθετούμε λίγο την περιοχή στην οποία θα δουλέψουμε στο συγκεκριμένο έργο. Στη συνέχεια μπορούμε να σημειώσουμε την νότα από την οποία αρχίζει το κομμάτι και την νότα στην οποία τελειώνει. Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να μιλήσουμε για τον οπλισμό του μουσικού έργου ή να υπενθυμίσουμε τον όρο «ελλιπές μέτρο» σε περίπτωση που το κομμάτι ξεκινάει με τέτοιο μέτρο. 


  

Φυσικά, αυτή η μέθοδος δεν υποστηρίζει ότι πρέπει οι σελιδοδείκτες να μένουν για πάντα στα πλήκτρα, καθώς έτσι το παιδί δεν θα μπορέσει να εξοικειωθεί πραγματικά με τον εντοπισμό των νοτών στα πλήκτρα. Απλώς, την  προτείνω σαν μια όμορφη παιγνιώδη διαδικασία για την πρώτη επαφή με ένα μουσικό έργο. Στη συνέχεια οι σελιδοδείκτες μπορούν να αφαιρεθούν και να δούμε τελικά τι έμαθε ο μικρός μουσικός!                      

0 Σχόλια