Μαθαίνοντας ρυθμικές αξίες


Κάποια από τα σημαντικότερα θέματα που μπορούμε να συζητήσουμε με τους μαθητές μας είναι ο ρυθμός και η διάρκεια του ήχου. Ακόμη και σε μικρότερες ηλικίες, τα παιδιά είναι σε θέση να ακούσουν και να καταλάβουν ότι δεν έχουν όλοι οι ήχοι την ίδια διάρκεια.

Στο σημερινό post, θα σας παρουσιάσω κάποιες από τις αγαπημένες μου δραστηριότητες σχετικά με τις ρυθμικές αξίες, όπως πραγματοποιήθηκαν σε ένα μάθημα με την συμμετοχή παιδιών προσχολικής ηλικίας αλλά και παιδιών των πρώτων τάξεων του Δημοτικού.

Το μάθημα ξεκίνησε με την ακρόαση ήχων μικρής και μεγάλης διάρκειας. Πειραματιστήκαμε με τα παιδιά, παράγοντας με την φωνή μας ήχους με μικρή και μεγάλη διάρκεια. Στην συνέχεια, μιλήσαμε για δύο ρυθμικές αξίες, το τέταρτο και το όγδοο.

Στο σημείο αυτό, βοήθησαν πολύ τα πιατάκια που έχω φτιάξει με ρυθμικές αξίες. Οι μαθητές είδαν πώς μοιάζουν τα σύμβολα των ρυθμικών αξιών και χτυπήσαμε παλαμάκια για το τέταρτο και για το όγδοο. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα μπορεί να γίνει και με την χρήση κρουστών ρυθμικών οργάνων, αλλά και με boomwhackers.


Η ιδέα για την δημιουργία των πιάτων προέκυψε από το παρακάτω post: https://yellowbrickroadblog.com/2015/12/pass-plate-rhythms.html, στο οποίο μπορείτε να βρείτε ακόμη μια εξαιρετική δραστηριότητα.

Μια άλλη αγαπημένη δραστηριότητα των παιδιών, είναι το περπάτημα και το τρέξιμο με συγκεκριμένο ρυθμό. Κάθε μαθητής πήρε από μία μεγάλη κάρτα, στην οποία υπήρχε το σύμβολο του τετάρτου ή του ογδόου. Έτσι, οι μαθητές χωρίστηκαν σε δύο ομάδες. Στην συνέχεια με το τύμπανο παίξαμε τέταρτα και περπατούσε μόνο η ομάδα των παιδιών που κρατούσαν τις κάρτες με τα τέταρτα, ενώ όταν στο τύμπανο ακούγονταν τα όγδοα, οι μαθητές με την αντίστοιχη κάρτα περπατούσαν λίγο πιο γρήγορα. Αυτή η δραστηριότητα είναι ιδιαίτερα σημαντική για την ακουστική εξάσκηση των παιδιών, ενώ παράλληλα αποτελεί ένα διασκεδαστικό παιχνίδι.


Φυσικά δεν έλειψε η δημιουργία των ρυθμικών αξιών από τους ίδιους τους μαθητές. Χρησιμοποιήσαμε χρωματιστά σύρματα και φτιάξαμε ρυθμικές αξίες τετάρτων και ογδόων. Έτσι, με πολύ δημιουργικό τρόπο τα παιδιά άρχισαν να μαθαίνουν τις διαφορές που έχουν αυτές οι δύο αξίες. Μάλιστα, μετά την δημιουργία των ρυθμικών αξιών, όλοι μαζί φτιάξαμε μια μεγάλη ρυθμική σύνθεση και την εκτελέσαμε με παλαμάκια και  ρυθμικά όργανα.



Για την δημιουργία των χρωματιστών ρυθμικών αξιών, εμπνεύστηκα από ένα άλλο blog με υπέροχες ιδέες. Παρακάτω μπορείτε να δείτε το σχετικό link. http://mrskingrocks.blogspot.com/2013/02/pipe-cleaner-notation.html

Στο τέλος του μαθήματος παίξαμε όλοι μαζί ένα τραγούδι με μουσικά όργανα. Για αυτή την δραστηριότητα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα βίντεο με ρυθμικές αξίες από αυτά που υπάρχουν στο youtube, ώστε οι μαθητές να διαβάζουν και παράλληλα να εκτελούν τις ρυθμικές αξίες.


0 Σχόλια